Τhe Fosterparents’s Τeam, 6/3/2023
Δεν είναι η πρώτη φορά που έρχονται στο φως μαρτυρίες ανθρώπων που πίστεψαν τις διακηρύξεις περί συντόμευσης του χρόνου αναμονής για την υιοθεσία ενός παιδιού, που έπεσαν θύματα μιας μικροπολιτικής προπαγάνδας για ένα – από τα πολλά – ζητήματα που ταλανίζουν χρόνια την ελληνική κοινωνία στο όνομα της διαφάνειας και του εξορθολογισμού των διαδικασιών αναδοχής και υιοθεσίας. Σήμερα 5 ολόκληρα χρόνια μετά την ψήφιση του Ν. 4538/2018 και δεκάδες υπουργικές αποφάσεις που αναπληρώνουν ανεπίτρεπτα και συχνά ανεπιτυχώς τη νομοθεσία, την αδιαφάνεια αντί της διακηρυσσόμενης διαφάνειας που επιδεικνύει η ηγεσία του αρμόδιου υφυπουργείου που δεν απαντά καν σε αιτήματα παροχής πληροφοριακών και δημόσιων στοιχείων που διατηρεί, για να μην αποδειχθεί η κακή πορεία του συστήματος, η ιδιαίτερα προβληματική λειτουργία της “ηλεκτρονικής πλατφόρμας” που λειτουργεί παραδόξως για να συνδέει ανθρώπους και όχι πράγματα, όπως είθισται να συμβαίνει, κανείς δεν έχει εικόνα της πραγματικής κατάστασης στο χώρο της Προστασίας Ανηλίκων, κανείς δεν μπορεί να αξιολογήσει με τεκμηρίωση την – όποια- επιτυχία ή αποτυχία του δήθεν νεωτερικού συστήματος αναδοχής και υιοθεσίας στην Ελλάδα. Μόνο η αρμόδια υφυπουργός χαμογελά αυταρεσκόμενη, καθώς τις συνέπειες της κακής άσκησης πολιτικής θα την επωμιστεί άλλος που θα αναλάβει τη θέση της σε επόμενη κυβέρνηση. Και ιδού η – πέρα για πέρα – αληθινή μαρτυρία:
“Τον 12/2017 καταθέσαμε επίσημα αίτηση στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Διεύθυνση Προστασίας Παιδιού και Οικογένειας, Τμήμα Υιοθεσίας και Αναδοχής ενώ μερικούς μήνες πριν είχαμε παρακολουθήσει δια ζώσης μία ημερίδα του Ιδρύματος Μητέρα αναφορικά με τις υιοθεσίες και αναδοχές παιδιών.
Στην συγκεκριμένη παρουσίαση ενημερωθήκαμε μεταξύ άλλων αναφορικά με την διαδικασία και τον χρόνο διεκπεραίωσης, ο οποίος ανέρχονταν στα 3-5 έτη κυρίως λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό Κοινωνικών Λειτουργών αλλά και των αυξημένων αιτήσεων υιοθεσίας και του μικρού αριθμού διαθέσιμων παιδιών, αντίστοιχα.
Το καλοκαίρι του 2020 (2,5 έτη μετά), επικοινώνησε μαζί μας η Κοινωνική Λειτουργός κα Μ.Κ. από το Ίδρυμα Μητέρα και ξεκινήσαμε μία σειρά συνεντεύξεων μαζί της οι οποίες ολοκληρώθηκαν στο τέλος Ιουλίου του 2020. Τον Νοέμβριο του 2020 πραγματοποιήσαμε και τα απαιτούμενα σεμινάρια ενώ τον Δεκέμβριο 2020 ολοκληρώθηκε τελικά η κοινωνική έρευνα και ανεβήκαμε στο Εθνικό Μητρώο Υιοθεσιών με αριθμό πρωτοκόλλου ΕΜΠ/….. ΚΚΠΠ.
Έκτοτε υπήρχε μία συνεχής επικοινωνία από την πλευρά μας με την κοινωνική λειτουργό αναφορικά με την προσδοκώμενη ημερομηνία ταιριάσματος με κάποιο παιδί αλλά οι απαντήσεις ήταν μόνο γενικές εκτιμήσεις αφού το αυτοματοποιημένο σύστημα ANYNET το οποίο δημιουργήθηκε το 2018 δεν μπορούσε να δώσει κάποια συγκεκριμένη πληροφόρηση μιας και επεξεργαζόταν όλα τα δεδομένα απ’ όλα τα ιδρύματα ανά την επικράτεια.
Αυτό συνεχίστηκε για αρκετό καιρό αλλά μιας και οι προφορικές απαντήσεις που λαμβάναμε δεν είχαν κανένα χρονικό ορίζοντα παρά μόνο υποθέσεις του τύπου ‘’κάντε λίγο υπομονή, έρχεται η σειρά σας’’, ξεκινήσαμε τις τηλεφωνικές επικοινωνίες και με το αρμόδιο Υπουργείο και συγκεκριμένα με την Κα Ζώτου αλλά και πάλι οι απαντήσεις που λαμβάναμε ήταν εντελώς αόριστες χρονικά με αναφορές στις καθυστερήσεις λόγω της επιδημίας Covid-19, στον φόρτο των δικαστηρίων που επέφερε η πανδημία, στον μειωμένο αριθμό διαθέσιμων παιδιών, κτλ.
Έχοντας εμπιστοσύνη στο σύστημα, κάναμε υπομονή περιμένοντας καρτερικά την σειρά μας όπου τον Νοέμβριο του 2022 ενημερωθήκαμε από το υπουργείο αλλά και την κοινωνική λειτουργό ότι ζευγάρια από την επαρχία με αιτήσεις μεταγενέστερες χρονικά από τη δική μας αλλά με ολοκληρωμένη την κοινωνική έρευνα το 2018 & 2019,δηλαδη πριν από εμάς, ανέβηκαν στο σύστημα ANYNET και προχώρησαν σε ταίριασμα με διαθέσιμα παιδιά από το Ίδρυμα Μητέρα. Να επισημάνουμε ότι το Ίδρυμα είχε στείλει ήδη e-mail στο Υπουργείο όπου ζητούσε διευκρινίσεις επί του θέματος παράκαμψης της χρονικής σειράς.
Επικοινώνησα άμεσα με το Υπουργείο και την υπεύθυνη Κα Ζώτου όπου και το επιβεβαίωσε αναφέροντας ότι όλα τα Ιδρύματα γνώριζαν ότι το σύστημα ANYNET δεν λαμβάνει υπ’ όψη του το πότε έγινε η αίτηση αλλά το πότε ολοκληρώθηκε η κοινωνική έρευνα και το πότε ένα ζευγάρι “ανέβηκε” στο Εθνικό Μητρώο Υποψηφίων Θετών Γονέων.
Μάλιστα και στην προσπάθεια του υπουργείου να είναι πιο δίκαιοι για τα ζευγάρια που έκαναν την αίτηση προ ANYNET, με ενημέρωσε ότι άλλαξαν στο σύστημα την ημερομηνία που ανεβήκαμε στο Εθνικό Μητρώο σημειώνοντας τον Δεκέμβριο του 2019 παρά το γεγονός ότι η κοινωνική έρευνα ολοκληρώθηκε για εμάς τον Δεκέμβριο του 2020, όπως προαναφέραμε.
Από την άλλη, η κοινωνική μας λειτουργός δεν μας είχε ποτέ αναφέρει έως τότε πως είχε λάβει τέτοιου είδους ενημέρωση από το υπουργείο.
Η εικόνα ήταν πως αναλογικά με την χρονολογική ημερομηνία αίτησης, ακολουθείται η σειρά για τα ταιριάσματα .
Tον περασμένο Δεκέμβριο στείλαμε επιστολή προς όλους του αρμόδιους φορείς (1ο επισυναπτόμενο) και λάβαμε μία τυποποιημένη, κατά την άποψη μας, απάντηση (2ο επισυναπτόμενο).
Παρόλα αυτά, λίγες ημέρες μετά την αποστολή της επιστολής και των αλλεπάλληλων τηλεφωνικών επικοινωνιών με το υπουργείο και την κοινωνική λειτουργό, λάβαμε ενημέρωση στο ANYNET ότι μας τοποθέτησαν στο Εθνικό Μητρώο ακόμη έναν χρόνο πίσω και συγκεκριμένα στις 7 Δεκεμβρίου 2018.
Παρά το γεγονός αυτό και αφού όπως προαναφέραμε είχαμε χάσει πλέον την εμπιστοσύνη μας στον τρόπο λειτουργίας του ‘’αδιάβλητου’’ συστήματος, επικοινώνησε η σύζυγος μου με την υπεύθυνη υιοθεσιών του Υπουργείου κα Δ. ζητώντας ένα ραντεβού με την Υφυπουργό Κα Μιχαηλίδου η οποία όμως μας παρέπεμψε στο πολιτικό της γραφείο.
Μετά από συνεχείς οχλήσεις της συζύγου και τηλεφωνικές επικοινωνίες με την γραμματεία και τον προϊστάμενο του πολιτικού γραφείου, μας απάντησαν ότι δυστυχώς η υφυπουργός, λόγω φόρτου, δεν μπορεί να διαθέσει τα 10’ που ζητούσαμε για να μας συναντήσει και να μας ακούσει.
Να σημειωθεί ότι τους τελευταίους μήνες έχουν γίνει δύο επίκαιρες ερωτήσεις στην Βουλή (από τον βουλευτή Μουλκιώτη), αλλά οι απαντήσεις τις Υφυπουργού κας Δόμνας Μιχαηλίδου είναι ελλειπείς και γενικές ενώ εστιάζονται κυρίως στην αδιάβλητη διαδικασία του συστήματος (3ο επισυναπτόμενο).
Με βάση τα παραπάνω, δημιουργούνται τα παρακάτω εύλογα ερωτήματα:
- Πόσο δίκαιο είναι το anynet.gr και ιδιαιτέρως για τα ζευγάρια που έκαναν αίτηση πριν την δημιουργία αυτού;
- Πόσο αδιάβλητο είναι το σύστημα ταιριάσματος όταν δεν υπάρχει απόλυτη διαφάνεια και ενημέρωση αναφορικά με το πόσα ζευγάρια έχουν ζητήσει παιδί με αντίστοιχα χαρακτηριστικά και είναι πριν από εμάς;
- Τι γίνεται στην περίπτωση που όταν επέλθει και ολοκληρωθεί το ταίριασμα, έχει παρέλθει το ηλικιακό όριο των 50 ετών και για τους δύο γονιούς; Να σημειωθεί ότι όταν κάναμε την αίτηση το 2017, εγώ ήμουν 50 και η σύζυγος μου 41 ετών.
- Πόσος τελικά είναι ο χρόνος αναμονής ενός ζευγαριού που θα κάνει σήμερα μία αίτηση υιοθεσίας ενός υγείες παιδιού έως 5 ετών;
Όπως αντιλαμβάνεστε η υπομονή και εμπιστοσύνη μας έχουν εξαντληθεί …
Είναι κατανοητό ότι από την στιγμή που δεν έχουμε αποδείξεις ότι το σύστημα μπορεί να εξυπηρετεί αιτήσεις εκτός σειράς αλλά ούτε έχουμε στοιχεία για τα ζευγάρια που εξυπηρετήθηκαν παρά το γεγονός ότι έκαναν την αίτημα μετά από εμάς, δεν θα είχε νόημα να κινηθούμε δικαστικά, στην παρούσα φάση.
Ενδεχομένως όμως να είχε κάποιο νόημα η αποστολή εξώδικου/ων στους αρμόδιους φορείς του Υπουργείου….”
Ma θα γίνεται κοινωνική πολιτική με εξώδικα;